مكان حضرت مهدى (عج) در غيبت كبرى


سؤال:

در عصر غيبت كبرى،حضرت مهدى-ارواحنا
فداه-در چه مكانى اقامت دارند؟و چگونه زندگى
مى‏نمايند؟خوراك،غذا،لباس و خوابگاه ايشان چگونه است و از كجا تهيه مى‏شود؟


جواب:

اصولا بايد توجه داشت كه اگر در موضوع
غيبت،اينگونه نقاط مكتوم بماند،ايجاد شك و شبهه‏اى
نمى‏نمايد،چنانكه روشن شدن آن نيز در ثبوت و اثبات اصل غيبت
مداخله‏اى ندارد،و وقتى غيبت‏شخص امام عليه السلام و مخفى
بودن ايشان معقول و منطقى باشد (چنانكه هست و به آن
ايمان داريم) مخفى بودن اين خصوصيات به طريق اولى معقول و
منطقى خواهد بود و جهل به اين گونه امور،دليل بر هيچ
مطلبى نخواهد شد.

اين پرسش‏ها،با پرسش از اينكه
امام هم اكنون در چه نقطه‏اى است؟يا با ما چند متر يا
چند هزار كيلومتر فاصله دارد؟يا امروز چه غذائى ميل
فرموده است؟يا چند ساعت استراحت كرده و چه مقدار راه
پيمائى نموده فرقى ندارد و بى‏اطلاعى ما از آن به جائى ضرر
نمى‏زند،و عقيده‏اى را متزلزل نمى‏سازد،خدائى كه به
حكمت‏بالغه و قوه قاهرة و مصلحت تامه خود،امام را در پرده غيبت
قرار داده است،قادر است اين خصوصيات را نيز طبق مصلحت از
مردم پنهان سازد.

مع ذلك براى اينكه به اين
پرسش،پاسخ مختصرى داده شود،عرض مى‏كنيم بر حسب آنچه از بعضى
از احاديث،و حكايات معتبر استفاده مى‏شود،امام-روحى له
الفدا-در غيبت كبرى در مكان خاصى و در شهر معينى استقرار
دائم ندارند كه از آن مكان و آن شهر خارج نگردند و به
محل ديگر تشريف نبرند،بلكه براى انجام وظايف و تكاليفى
به مسافرت و سير و حركت،انتقال از مكانى به مكان
ديگر،مى‏پردازند،و در اماكن مختلف بر حسب بعضى از حكايات،زيارت
شده‏اند.و از جمله شهرهائى كه مسلم به مقدم مباركشان مزين شده
است،مدينه طيبه،مكه معظمه،نجف
اشرف،كوفه،كربلا،كاظمين،سامرا،مشهد،قم (1) و بغداد است،و مقامات و اماكنى كه آن
حضرت درآن
اماكن تشريف فرما شده‏اند،متعدد است،مانند مسجد جمكران
قم،مسجد كوفه،مسجد سهله،مقام حضرت صاحب الامر در وادى
السلام نجف و در حله.

و بعيد نيست كه اقامتگاه
اصلى ايشان،يا اماكنى كه بيشترآمد و شدشان در آنجاها
است،مكه معظمه و مدينه طيبه و عتبات مقدسه باشد.


اگر پرسش شود:

پس حضرت امام زمان-عجل الله
تعالى فرجه-با كوه رضوى و ذى طوى چه ارتباطى دارند كه در
دعاى ندبه است:

«ليت‏شعرى اين استقرت بك
النوى،بل اى ارض تقلك او ثرى ابرضوى او غيرها ام ذى طوى‏»
(2) .

پاسخ داده مى‏شود:

راجع به اين
موضوع در كتاب فروغ ولايت (در بخش دوم) توضيح داده‏ايم،در
اينجا هم بطور مختصر اشاره مى‏نمائيم كه:اين دو مكان بر
حسب كتب معاجم و تواريخ نيز از اماكن مقدس است و محتمل
است كه حضرت بعضى از اوقات شريف خود را در اين دو مكان
به عبادت و خلوت گذارنده باشند و اين جمله هيچ دلالتى
بر اين كه اين دو مكان،يا يكى از آنها،اقامتگاه دائمى
آن حضرت است،ندارد.

  
نویسنده : میثم ; ساعت ٩:۱٧ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۱/٥/٢٧
تگ ها :