بسم الله الرحمن الرحیم
یا ایها الذین آمنوا توبوا الی الله توبة نصوحاً عسی ربکم أن یکفر عنکم سیئاتکم (تحریم - 8)
ای کسانی که ایمان آورده اید؛ به سوی خدا توبه کنید، توبه ای نصوح مانند، باشد که پروردگارتان بدی هایتان را بر شما بپوشاند.

اگر « هو معکم أین ما کنتم » (حدید - 4) « او با شماست، هرکجا که باشید »، و « فأینما تولوا فثم وجه الله » (بقره - 115) « پس به هرکجا روی کنید، پس همانجا روی خداست »، و « واعلموا أن الله یحول بین المرء و قلبه » (انفال - 24) « و آگاه باشید که خداوند میان آدمی و قلبش حایل است » و « نحن أقرب الیه من حبل الورید » (ق - 16) « ما نزدیکتریم به او از رگ گردن »، پس چگونه دوری و یا روی گردانی از الله متصور است که توبه جایگاه پیدا کند ؟
با اندکی تفقه، تفکر و تأمل در آیات قرآن به این نتیجه می رسیم که روگردانی از ذات اقدس اله ممکن نیست و گمراه نامیدن « نا امیدان از درگاه الهی » به صراحت آیه قرآن (یوسف - 87) دلیلی دیگر بر این مدعاست.
اما مسئله ای که باید به درستی تبیین گردد، تعریفی از گناه است. آنچه که از حدیث امامان معصوم نقل شده بدین مضمون است که فرمودند : کار بدی، که قبل آن ترس و بعد آن پشیمانی باشد؛ گناه نیست و کار نیکی که قبل آن امنیت و بعد آن آرامش باشد، کار نیک نیست.
از این جهت و با این نگرش به کار نیک و گناه است که می بینیم اهل بیت علیهم السلام، در هنگامه نماز چنان حالتی بر آنها پدیده می آمده است که درک آن بی فهم منطق نیکی و بدی حاصل نمی شود.
به دیگر سخن، حقیقت عالم هستی این چنین سرشته شده است که رویکرد انسان به یک فعل، آن فعل را جهت می دهد؛ از این جهت است که فرمودند : الاعمال بالنیات.
با همین نگرش است که در آیه از قرآن کریم خطاب به کسانی که آنها را به اکراه وادار کردند چیزی جز حق گویند، نگرشی کریمانه شده و سخن از غفران الهی درباره آنها رفته است.
پس اگر مسلمان، فعل خیری را انجام دهد و گمان کند که فعل خیری انجام داده است و آن مقبول حضرت حق قرار گرفته است، همانا از آن فعل خیر، چیزی جز خسران برای او نخواهد بود.
که نکند قرآن بخوانیم و بر خسرانمان افزوده شود که از قرآن هدایتگرتر چه چیزی متصور است.
که می فرماید : « و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنین و لا یزید الظالمین الا خسارا » ( اسراء - 82 )
« و از قرآن نازل می گردانیم آنچه را که میاه شفا و رحمت از برای مؤمنین است و  ظالمین را نمی افزاید مگر به خسارات »
و اگر مسلمانی فعل بدی انجام دهد و در دل شرم کند و پشیمان شود؛ پس خداوند را آمرزنده خواهد یافت که از این قبیل روایات بسیار داریم که خداوند منتظر عبد می ماند و گناه بنده را تامدتی معین به ثبت نمی رساند، شاید که بنده بازگشت و توبه نمود.
با این دیدگاه کلام الهی در سوره مبارکه آل عمران، آیه 137 در وصف متقین معنا می شود :
(متقین کسانی هستند که) هنگامی که کار زشتی انجام می دهند یا بر خویشتن ستم می کنند پس همان هنگام خدا را یاد می کنند، پس از برای گناهانشان طلب غفران می کنند و غیر خدا چه کسی گناهان را می بخشد و بر آنچه انجام داده اند، اصرار نمی کنند در حالی که می دانند.
پس متقین، کار نیک را از خویش نمی بینند و اگر چنین بر خود احساس کنند، ناگهان به خود می آیند و بیناتر می گردند (اعراف - 201)
و این جواب سئوال کسانی است که می پرسند : ما که گناهی انجام نداده ایم، چرا طلب غفران کنیم ؟!
چطور بر خویشتن مطمئن هستی و از غفلت خود نمی هراسی و از مکر حضرت حق ایمن گشته ای ؟ و از کدامین سو اطمینان کردی ؟
اندکی در سیره اولیاء الهی نظاره کن و چشم خویش باز کن و ببین که آنها که جزو اولیاء الله بودند چطور نگران آخرت خویش بودند و از برای آن، لحظه لحظه تلاش می کردند ؟
امام سجاد چگونه فریاد می زند : « الهی مالی و ظلمة قبری » و حضرت علی چطور با اشک و آه مناجات می کند و « یا رب ارحم ضعف بدنی » می گوید ...
پس چگونه سکوت پیشه کرده ایم و به اندکی از اعمال خود راضی گشته ایم ؟ و نفهمیدیم و ندیدیم که بزرگان چگونه بر اعمال بسیار خود راضی نگشتند و هرگز گمان هم نبردند که اعمالشان قبول حضرت حق گردیده یا نه ...
و حتی اندکی به فکر فرو نرفتیم که چرا قرآن را که اگر بر کوه نازل می گشت؛ هر آینه آن را متلاشی شده می دیدیم، بر قلب ما هیچ اثری نیست که اگر اثر سوء نداشته باشد و از آن کدورت حاصل نشود، مایه نجات هم نخواهد بود ...
پس لختی به خود آی و خود را محضرت رب آسمانها و زمین ببین که نهایت عرفان، درک حضور همیشگی او و فهم فقر وجودی انسان است.


وبلاگ شخصی سیدهان

  
نویسنده : میثم ; ساعت ۱۱:٢٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/٧/٢۳
تگ ها :

دعاي روز هشتم ماه رمضان

"اللهمَّ ارزُقني فيهِ رَحمَةَ الايتامِ،وَ اِطعامَ الطَعامِ، و اِفشاءَ السَّلامِ،وَ صُحبَةَ الكِرامِ، بِطَولِكَ يا مَلجَاَ الامِلين."

اي خدا روزي بفرما مستدام

رحمت ايتام و اطعام طعام

 

بر يتيمان مهرباني ها كنم

من پدرها را نمايم احترام

 

بر فقيران و مساكين و ضيوف

در غذا دادن بجوئيم اغتنام

 

خاصه در اين ماه پر فيض و ثواب

كز بدايت فوز شد تا اختتام

 

هم تو روزي كن خدايا از كرم

تا كنم با خلق افشاء سلام

 

با مسلمانان به جاي آرم درود

هم تحيت هر زمان در هر مقام

 

هم بجويم دوري از اشخاص بد 

مجتنب باشم ز اقوام لئام

 

كم نشينم با اراذل روز و شب

تا بيابد امر دينم انتظام

 

هم نشين باشم به خوبان جهان

غرق در توفيق باشم مستدام

 

يا رب اين مسئول فرما مستجاب

حق انواع عطايا بر انام

 

"درّ خوشاب"

 

  
نویسنده : میثم ; ساعت ٧:۳۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/٧/۱٠
تگ ها :

رمضان امد ....

ماه رمضان شد می و میخانه بر افتاد    

وقت طرب و باده به وقت سحر افتاد 

 امام خمینی (ره)

از همگی شما گرامیان التماس دعا

برای تعجیل ظهور و بیداری و اشتیاق تمام جهانیان

برای زمینه سازی و برپایی ظهور

انشاء الله

 

  
نویسنده : میثم ; ساعت ٧:۳٠ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/٧/۳
تگ ها :